Τετάρτη 13 Απριλίου 2011

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΕΚΔΡΟΜΕΣ ΚΑΙ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

ΟΙ ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ εκδρομές είναι ένα όνειρο που πάντοτε αναπολείς, αλλά...

Οι συνωμοσίες της μοίρας

Του ΚΩΣΤΑ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών μόνο ένα πράγμα υπάρχει ως όνειρο από την πρώτη στιγμή και συνεχίζει να παραμένει όταν αναπολεί κανείς τα χρόνια της μαθητικής αθωότητας. Η εκδρομή. Παιδιά με κουραστικά διαβάσματα στα εφηβικά μυαλά τους αποφορτίζουν την πίεση, ξεθυμαίνουν. Και τότε, κάποιες φορές, οι πιο μοχθηρές συνωμοσίες της μοίρας σηκώνουν τα σπαθιά τους και τα παίρνουν όλα...


1991, τέλη Μαρτίου: Μια βλάβη στο πούλμαν που πήγαινε τους μαθητές του Λυκείου Μπραχαμίου στην Κέρκυρα έστειλε 4 στον άλλο κόσμο και τραυμάτισε 45 έξω από το Αγρίνιο
Εχουν περάσει περισσότερες από τρεις δεκαετίες όταν 21 μαθήτριες του Γυμνασίου Σπηλίου Ρεθύμνου έχασαν τη ζωή τους σε σχολική εκδρομή. Ολες τους βρίσκονταν σε μια βάρκα στον όρμο της Γεωργιούπολης Χανίων. Η βάρκα αναποδογύρισε και οι μαθήτριες πνίγηκαν. Από τότε ο όρμος ονομάστηκε «Ορμος των 21 παρθένων». Ηταν η πρώτη μεγάλη τραγωδία που σημάδεψε σχολική εκδρομή στην Ελλάδα. Ηταν Μάιος του 1972.

Το επόμενο σχολικό ατύχημα, ευτυχώς όχι θανατηφόρο, ήρθε να καταγραφεί τον Απρίλιο του 1985. Πενήντα μαθητές και μαθήτριες του 1ου Λυκείου Αγίων Αναργύρων από την Αττική είχαν ξεκινήσει για τη γνωστή καθιερωμένη «πενταήμερη» εκδρομή στο νησί της Κέρκυρας. Λίγο έξω από την Αμφιλοχία το λεωφορείο τους συγκρούστηκε με ένα σιλοφόρο βαρύ όχημα. Ο απολογισμός ήταν μόνο 17 μαθητές σοβαρά τραυματισμένοι, άλλοι 15 ελαφρά τραυματίες, καθώς και μία καθηγήτρια.

Από τότε πέρασαν έξι χρόνια για να συμβεί η επόμενη τραγωδία καθ' οδόν προς τον προορισμό της σχολικής εκδρομής. Στα τέλη Μαρτίου του 1991, η τρίτη τάξη του Λυκείου Μπραχαμίου Αττικής, με 55 μαθητές, ξεκίνησε και αυτή με προορισμό την Κέρκυρα. Ο οδηγός του τουριστικού λεωφορείου Ανάργυρος Σταματόπουλος, 39 ετών τότε, οδηγούσε με μικρή ταχύτητα. Μόλις το λεωφορείο περνούσε πάνω από τη νέα γέφυρα Αχελώου, έξω από το Αγρίνιο, έπαθε βλάβη το μπροστινό σύστημα του οχήματος. Εσκασε η αριστερή φούσκα με αποτέλεσμα το βαρύ αυτοκίνητο να μην υπακούσει στο τιμόνι του οδηγού. Μια πολύ σπάνια βλάβη, ο ίδιος ο οδηγός είχε πει τότε στην «Ε» ότι «τέτοιες βλάβες συμβαίνουν μία στις χίλιες» και ότι μάλιστα μόλις πριν από λίγες ημέρες το λεωφορείο είχε περάσει από τεχνικό έλεγχο σε ΚΤΕΟ. Το λεωφορείο έπεσε από ύψος πέντε μέτρων, αφού πρώτα έσπασε τα προστατευτικά κιγκλιδώματα της γέφυρας. Κατρακύλησε, ντεραπάρισε και αποτέλεσμα ήταν να σκοτωθούν τέσσερις μαθητές, οκτώ τραυματίστηκαν σοβαρά και άλλοι 37 ελαφρότερα, ανάμεσά τους και δύο συνοδοί καθηγητές.

Τότε οι μαθητές είχαν ξεκινήσει για την εκδρομή τους πριν καλά καλά ξημερώσει για να κερδίσουν έστω και μερικές ώρες. Μετά το δυστύχημα, ο τότε υπουργός Παιδείας, Γιώργος Σουφλιάς, είχε ανακοινώσει ότι απέστειλε τηλεγράφημα σε όλα τα Λύκεια της χώρας με εντολές να μην ξεκινούν οι εκδρομές νυχτερινές ώρες.

Επτά μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο του 1991, ακόμα ένα ατύχημα με λεωφορείο που μετέφερε μαθητές καταγράφτηκε. Οι μαθητές της Β' Λυκείου ήταν του 2ου Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου Βόλου. Πήγαιναν εκδρομή στην Πορταριά. Στο 7ο χιλιόμετρο του δρόμου Πορταριάς - Βόλου ο οδηγός Νίκος Μιχάλης, μόλις 38 ετών, υπέστη οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου. Το πούλμαν βγήκε με ανατριχιαστικό θόρυβο από το δρόμο κι άρχισε να κατρακυλά στον γκρεμό βάθους 130 μέτρων. Στα 70 μέτρα μία ελιά το σταμάτησε. Μια καθηγήτρια 40 ετών, η Βάγια Αγγελακοπούλου, εκσφενδονίστηκε διαλύοντας με το σώμα της το παρμπρίζ. Τραυματίστηκαν πέντε μαθητές και ακόμα δύο καθηγητές που νοσηλεύτηκαν για λίγες ημέρες στο Νοσοκομείο του Βόλου. Ολη κι όλη η διαδρομή της εκδρομής ήταν 25 χιλιόμετρα. «Είδαμε τον οδηγό να γέρνει και να πέφτει πάνω στην κόρνα με το κεφάλι», περιέγραψαν τότε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου